مقالات

ایمنی و ارگونومی اسباب‌بازی

اسباب بازی بر رشد مهارت های فکریی، ذهنی و اجتماعی کودک تاثیر به سزایی دارد. و خرید اسباب بازی مناسب با متریال با کیفیت و ایمنی و ارگونومی بالا، به خصوص برای کودکان و نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایمنی و ارگونومی اسباب بازی

کودکان بدن ظریف و حساسی دارند که با شیطنت می توانند به راحتی به خود آسیب بزنند، بنابراین باید برای تولید این وسایل زمان، انرژی، دقت و دانش فنی و علمی بالایی داشت. تا کودک در حین بازی،  با  لبه‌های تیز وسایل مواجه نشوند هچنین ابعاد آنها به گونه ای باشد تا خطر خفگی نداشته باشد.

ارگونومی چیست؟

ارگونومی (به یونانی :به معنای، دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان (و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی) در طراحی محیط کار است. ارگونومی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند، سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی وسایل مورد نیاز در مشاغل، وسایل بازی و ورزشی استفاده می‌شود. به عبارت ساده می توان گفت ارگونومی، تاثیر برخی از فعالیت ها بر بدن را نشان می دهد و با کمک آن می‌توان در زمینه های مختلف تولید هدفمندی داشت. بنابراین استفاده از علم ارگونومی در تولید وسایل اسباب بازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در صورت عدم رعایت این مسئله در تولید اسباب بازی، خرید اسباب بازی نه تنها کودک را سرگرم نمی کند و مهارت های او را تقویت نمی‌کند، بلکه می‌تواند بسیار مضر باشد و سبب آسیب شدید یا حتی مرگ شود. همچنین مواردی دیگری وجود دارد که ایمنی یک اسباب بازی را تامین می کند، استفاده از مواد شیمیایی در تولید اسباب بازی نیز مهم است زیرا کودکان در سنین پایین اسباب بازی را در دهان خود گذاشته و یا حتی ممکن است آن قورت دهد. بنابراین باید از سالم بود و غیر سمی بودن مواد شیمیایی به کار رفته در اسباب بازی اطمینان حاصل کرد.

شاید این سوال برای کاربران ایجاد شود که چگونه از ایمنی اسباب بازی ها آگاه شویم؟

در پاسخ این سوال باید گفت: خریداری از برند های معتبر اسباب بازی یکی از این راه ها است که شما عزیزان میتواندید از سالم بودن و ایمن بودن اسباب بازی اطمینان کامل داشته باشید. زیرا در این برند ها در تولیدات خود از متخصصین ارگونومی که برای ارتقا رفاه کودکان و حفاظت از آنها هستند، کمک می‌گیرند.

برخی از عواقب ارگونومی ضعیف می تواند بسیار مضر باشد – از آسیب شدید تا حتی مرگ. بسته به سن کاربران اسباب بازی، ممکن است ویژگی های ایمنی خاصی مورد نیاز باشد. اسباب بازی ها باید ضد کودک بوده و فاقد هرگونه ویژگی بالقوه آسیب رسان باشند. آرایش شیمیایی نیز مهم است زیرا کودکان ممکن است اسباب بازی ها را در دهان خود بچسبانند یا آنها را بجوند، بنابراین آنها باید از مواد غیر سمی ساخته شوند. همه اسباب‌بازی‌ها باید استانداردهای سخت‌گیرانه تولید دولتی را رعایت کنند تا ایمنی هر کاربر تضمین شود.

تخصص ارگونومی در این زمینه معمولاً برای ارتقای رفاه کاربر اسباب‌بازی و اطمینان از ترویج و اجرای روش‌های ایمن در مراحل ساخت و طراحی است. حفاظت از کاربران از این طریق، هم سلامت شخصی آنها و هم از منافع سازنده اسباب‌بازی محافظت می‌کند و از آنها در برابر اقدامات قانونی محافظت می‌کند.کارشناسان در این زمینه ممکن است از زمینه های مختلفی تولیدات را تحت نظر داشته باشند یعنی متمرکز بر ایمنی مواد و مواد شیمیایی بوده و  همچنین ممکن است از یک پس زمینه پزشکی، از جمله پزشکان اطفال تا پزشکان متخصص در سم شناسی یا روانشناس کودک باشند.

 ایمنی وسایل بازی کودک

  •  رنگ بکار رفته در روی وسایل بازی نباید با آب و الکل براحتی حل شود و همچنین نباید حاوی سرب باشد در تولید آنها باید از رنگ طبیعی استفاده کرد.
  • وجود مواد سمی شیمیایی یکی دیگر ممنوعات بوده و استفاده از فلزات سنگین چون کادمیوم یا آرسنیک در اسباب بازی ممنوع است.
  • استفاده از مواد نسوز در جنس پارچه لباس عروسک و یا داخل عروسک مهم است زیرا این احتمال وجود دارد که کودک حین بازی اسباب بازی خود را به اطراف پرت کند.
  • تولیدات اسباب بازی هایی با نخ بیشتر از 30 سانتی متر برای کودکان زیر 6 سال خطرناک بوده و ممکن است نخ درو گردن کودک افتاده و او را خفه کند، والدین در خرید اسباب بازی باید به سن کودک خود توجه بیشتری کنند.

فروشگاه پاستیل تویز همیشه در تلاش بوده تا بهترین و با کیفیت ترین محصولاتی را به مشتریان خود ارائه دهد. و در راستای آن با برند های معتبری چون Dede، Disney، Eva Solo، Flos Tank، Vitra و …. همکاری می‌کند. تولیدات این برند ها از ایمنی بالایی برخوردار بوده و همچنین تمامی اصول ارگونومی و ایمی اسباب بازی را رعایت کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *